6 czerwca Międzynarodowy Dzień Bez Samochodu

Wielu z nas spędza długie godziny w samochodzie każdego dnia. A to nie koniec siedzenia, bo w pracy większość z nas także… siedzi przy biurku, komputerze, a w czasie wolnym także lubimy polegiwać na kanapie czy wygodnym fotelu etc. Taki styl życia to jedna z głównych przyczyn coraz częściej występujących chorób układu mięśniowo-szkieletowego (ang. musculoskeletal disorders, MSD). Blisko 50% zwolnień z pracy wystawianych jest właśnie z tego powodu. Dlatego z okazji Międzynarodowego Dnia bez Samochodu zachęcamy do większej aktywności i dbałości o swój kręgosłup oraz kondycję. Co zrobić by zminimalizować negatywny wpływ długiego przebywania w pozycji siedzącej, radzi doświadczony fizjoterapeuta z CRS Clinic Tomasz Sołowiński.
Długie godziny przebywania w siedzącej pozycji zaburzają funkcjonowanie całego organizmu. Zwiększony czas siedzenia jest szkodliwy dla narządu ruchu (m.in. istotny związek z bólami pleców) oraz dla całego organizmu (m.in. istotny związek ze schorzeniami kardiologiczno-naczyniowymi, cukrzycą typu 2, niektórymi nowotworami). Nie ma granicy bezpiecznej ilości siedzenia. Za to udowodniona jest jedna zależność – im więcej siedzenia tym większe konsekwencje dla naszego zdrowia.
Jeśli nasza praca wymaga od nas długich godzin siedzenia jedynym rozsądnym i potwierdzonym naukowo rozwiązaniem jest zrównoważenie ilości czasu przebywania w pozycji siedzącej poprzez aktywność ruchową. Tu najlepiej sprawdzi się chodzenie albo jazda na rowerze – np. 6 czerwca zamiast wykorzystania samochodu, a na co dzień jako sport w wolnym czasie.
W 2012 opublikowano badania naukowców z Harvardu, którzy przebadali ponad 650 000 osób i doszli do wniosków, że osoby maszerujące 75 minut tygodniowo (11 minut dziennie) żyją o 1,8 roku dłużej od osób niećwiczących, natomiast osoby ćwiczące średnio-intensywnie 150 minut tygodniowo (22 minuty dziennie) żyją średnio 3,4 roku dłużej od osób niećwiczących oraz o ponad 7 lat dłużej od osób niećwiczących z nadwagą.
– By zadbać o swój kręgosłup i samopoczucie dobrze uprawiać sport rekreacyjny, który niesie wiele korzyści zdrowotnych, czego dowodzą liczne badania na ten temat. Dlatego większość organizacji zaleca 2,5 h ćwiczeń o średniej intensywności tygodniowo. Brak ćwiczeń wśród osób pracujących siedząc zwiększa ryzyko chorób z związanych z siedzeniem aż o 40% – mówi Tomasz Sołowiński fizjoterapeuta z CRS Clinic. – Można też spróbować małymi krokami zmieniać swoje zwyczaje, i np. parkować samochód dalej od miejsca pracy, czy spotkania i wygospodarować te kilka minut dla siebie by zadbać o kręgosłup, ale i nasze ogólne samopoczucie – dodaje na koniec.
Szczególnie w Międzynarodowym Dniu Bez Samochodu polecamy zamienić podróż samochodem na rower albo spacer. Może zdarzyć się tak, że tak nam się spodoba, że stanie się to początkiem zdrowej rutyny, zwłaszcza, że aura za oknem bardzo temu sprzyja.
Więcej informacji: www.crsclinic.pl